مرکز آموزش

رفع مشکل نمایش صفحه سفید و خطای 500 در وردپرس

  • رفع مشکل صفحه سفید وردپرس, وردپرس, هاست وردپرس, wordpress, خطای 500 وردپرس
  • 2

گاهی اوقات پس از نصب پوسته‌ی جدید، پلاگین یا بروز رسانی وردپرس، وبسایت شما با صفحه‌ی سفید یا خالی نمایش داده می‌شود. در برخی مواقع حتی ممکن است به پنل مدیریت وردپرس هم دسترسی نداشته باشید.
حتی ممکن است چندین سال از عمر وبسایت وردپرسی شما می‌گذرد اما ناگهان با صفحه‌ی سفید مواجه می‌شوید.
این صفحه که اصطلاحاً به «White Screen of Death» معروف است برای کاربران و مدیران وبسایت بسیار آزار دهنده است. دلیل آن این است که در اکثر اوقات هیچ خطایی جهت یافتن سرنخی در صفحه، نمایش داده نمی‌شود.
ممکن است این خطا فقط در بخشی از وبسایت وردپرسی شما مثلاً در پنل ادمین (پیشخوان وردپرس) و یا در قسمت‌های دیگر مانند بعضی از نوشته‌ها نشان داده شود. ما در این مقاله به علل و چگونگی رفع مشکل صفحه سفید یا خالی وردپرس می پردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید...

پیش از اعمال هرگونه تغییری حتماً از محتوای فعلی وبسایت خود بکاپ تهیه فرمایید.

دلیل شایع نمایش صفحه سفید 
در اکثر مواقع دلیل مشاهده صفحه سفید موسوم به صفحه مرگ، استفاده بیش از حد مجاز حافظه RAM توسط فایل‌های php نسبت به مقدار تعیین شده برای اجرای آن‌ها در سرور است. این مورد می‌تواند به دلیل کدنویسی غیر استاندارد در پوسته‌ی مورد استفاده و یا عدم عملکرد صحیح یک پلاگین باشد.
از آنجا که وقوع این مشکل دلایل متعدد دارد در صورت عدم رفع آن از طریق راه حل‌های ابتدایی لازم است موارد بسیاری جهت عیب یابی صورت گیرد.

آیا این مشکل در تمامی وبسایت‌های میزبانی شده‌ی شما در یک اکانت میزبانی یا سرور اشتراکی روی داده است؟
چنانچه شما مالک و یا مدیر چند وبسایت هستید در وهله‌ی اول لازم است مطمئن شوید که نمایش صفحه‌ی سفید تنها در یک وبسایت شما رخ داده است. اگر این مشکل در تمامی وبسایت‌هایتان روی داده باشد، به احتمال زیاد این مورد نشان دهنده‌ی وجود اختلال یا مشکل در هاست شما می‌باشد. در غیر اینصورت دلیل وقوع آن می‌تواند وجود مشکلی در پلاگین یا پوسته‌ی مورد استفاده باشد. با اینکه چنانچه این مشکل تنها در یک نوشته (پست) یا صفحه‌ای از وبسایت شما رخ داده باشد به احتمال قریب به یقین منشأ این مشکل، همان وبسایت شماست.

سرورهای HiSupport در هاست وردپرس به گونه ای تنظیم و کانفیگ شده اند تا هر گونه وبسایت وردپرسی اعم از پرمصرف یا پربازدید به دلیل کمبود رم با صفحه سفید، خالی یا خطای 500 مواجه نشوند. با این حال، کارشناسان ما در واحد فنی، در صورت وقوع این مشکل در وبسایت شما تمامی اقدامات لازم را جهت یافتن دلیل و رفع آن انجام خواهند داد.


دیگر روش های رفع مشکل
همانطور که پیشتر گفته شد دلایل وقوع این مشکل موارد متعددی است اما قبل از اینکه در ادامه به بررسی و تبیین راه حل‌ها بپردازیم توصیه می‌کنیم به منظور یافتن منشأ و دلیل اصلی وقوع مشکل، بخش Debug وردپرس را با استفاده از دستورالعمل زیر فعال کنید.

فعالسازی Debug وردپرس
با فعالسازی تابع Debug ، خطا و عامل اصلی نمایش صفحه سفید به شما نمایش داده می‌شود. جهت انجام این کار، به مسیر نصب وردپرس مراجعه و ضمن یافتن فایل wp-config.php، آن را جهت ویرایش باز کرده و سپس متن زیر را به انتهای فایل اضافه کنید:

error_reporting(E_ALL); ini_set('display_errors', 1);

در همین فایل کد زیر را نیز بیابید:

define( 'WP_DEBUG', false);

و مورد زیر را جایگزین آن کرده و تغییرات را ذخیره نمایید:

define( 'WP_DEBUG', true);

پس از انجام تغییرات بالا، مجدداْ وبسایت خود را در بخشی که صفحه سفید نمایان می شود باز کنید. حال می‌بایست خطایی که عامل بروز این مشکل شده است را مشاهده کنید. بر اساس خطای مشاهده شده با استفاده از یکی از راه حل‌های زیر مشکل را رفع کنید:


1- افزایش میزان حافظه RAM

معمولاً نمایش صفحه‌ی سفید به دلیل استفاده‌ی بیش از حد مجاز از منابع Memory تعیین شده در سرور برای هر پردازه‌ی PHP رخ می‌دهد. در این مقاله نحوه‌ی افزایش میزان حافظه اختصاص یافته به هر پردازه (Memory Limit) شرح داده شده است.


2- غیرفعال کردن تمامی پلاگین‌ها

چنانچه افزایش مموری لیمیت کارساز نبود یا مصرف رم وبسایت وردپرسی شما بالا می‌باشد مثلاً 256M یا 512M، زمان آن فرا رسیده است تا عملیات عیب‌یابی را آغاز کنید. از آنجایی که در بسیاری از موارد دلیل بروز این مشکل افزونه یا پوسته‌ی خاص می‌باشد بهتر است ابتدا به غیرفعال کردن آن‌ها بپردازیم. استفاده از کدهای نادرست در افزونه و یا عدم سازگاری پلاگین با پوسته یا پلاگین‌های دیگر می‌تواند دلیل اصلی نمایش صفحه‌ی سفید در اثر استفاده از آن پلاگین باشد.
جهت انجام این کار در کوتاهترین زمان ممکن می‌توانید از طریق FTP یا دسترسی پنل مدیریتی هاست وارد پوشه‌ی wp-content شوید و در آنجا نام پوشه‌ی plugins را به موردی دیگر مانند «plugins.deactive» تغییر دهید. با این کار تمامی پلاگین‌ها غیرفعال می‌شوند. حال بررسی کنید که مشکل حل شده است یا خیر. در صورت رفع مشکل نتیجه می‌گیریم که دلیل وقوع آن عملکرد نادرست یک یا چند پلاگین بوده است. حال لازم است مجدداً پلاگین‌ها را فعال کنیم. جهت فعالسازی مجدد پلاگین‌ها، نام دایرکتوری «plugins.deactive» را مجدداً به Plugins تغییر دهید و از طریق پنل ادمین وردپرس آن‌ها را به صورت تک تک تا زمان نمایش مجدد صفحه سفید فعال و غیرفعال کنید (می‌توانید از روش تغییر نام فولدر هر پلاگین استفاده کنید). با مشاهده صفحه‌ی سفید درواقع افزونه حاوی مشکل را پیدا کرده اید. بنابراین مشکل آن را رفع و یا آن را غیرفعال باقی نگه دارید.

به عنوان یک مثال بسیار رایج در خصوص پلاگین‌ها می‌توان به پلاگین‌های مخصوص Cache اشاره کرد. بسیاری از مواقع اتفاق می‌افتد که شما دسترسی به پیشخوان یا همان پنل ادمین وردپرس خود دارید اما خود وبسایت و صفحات اصلی آن با نمایش صفحه‌ی سفید مواجه است. در اکثر اوقات این مورد به دلیل وجود یک افزونه‌ی Caching روی می‌دهد. در این شرایط کافیست کش مرورگر و شبکه‌ی خود را حذف نمایید و یا پلاگین مورد استفاده جهت کش اطلاعات از قبیل W3 Total Cache را غیرفعال و مجدداً بررسی نمایید.

3- غیرفعال کردن پوسته

چنانچه غیرفعال کردن پلاگین‌ها مشکل نمایش صفحه‌ی سفید را رفع نکرد، وقت آن رسیده است تا پوسته وردپرس خود را غیرفعال کنید. بهترین راه برای انجام این کار این است که یک بکاپ از پوشه‌ی مربوط به پوسته‌ی خود واقع در دایرکتوری wp-content > themes ایجاد کرده و سپس پوشه‌ی پوسته‌ی خود را حذف کنید. با انجام این کار وردپرس به صورت خودکار یکی از تم‌های پیش فرض را فعال نموده و مورد استفاده قرار می‌دهد.

جهت غیرفعال کردن پوسته می‌توانید از راه حل‌های جایگزین مانند تغییر نام ردیف‌های template و stylesheet و current_theme واقع در دیتابیس، جدول wp-options ستون option-name استفاده نمایید. اما پیشنهاد ما همواره انتخاب بهترین و آسان‌ترین راه ممکن می‌باشد که همان تغییر نام پوشه‌ی مربوط به پوسته و یا حذف آن پس از ایجاد نسخه‌ی پشتیبان از آن است.

چنانچه غیرفعال کردن پوسته، مشکل نمایش صفحه‌ی سفید را برطرف کرد حال نوبت آن رسیده است تا فایل functions.php مربوط به پوسته را ارزیابی کنید. ابتدا بررسی نمایید تا Spaceهای (فاصله‌های موجود) اضافی در انتها یا ابتدای این فایل وجود نداشته باشد. درصورتیکه مشکلی در استفاده از توابع PHP واقع در فایل functions.php وجود داشته باشد صفحه سفید نمایش داده خواهد شد.

4- نصب مجدد هسته‌ی اصلی وردپرس

چنانچه انجام موارد فوق و یا بروز رسانی هسته‌ی وردپرس ، پوسته و پلاگین‌های مورد استفاده تاکنون کارساز واقع نشده است نصب مجدد نسخه‌ی جدید هسته‌ی وردپرس را در دستور کار قرار دهید. برای انجام این کار می‌توانید ضمن ایجاد بکاپ، نسخه‌ی بروز وردپرس را از وسایت رسمی آن دریافت و ترجیحاً از طریق FTP یا دسترسی مستقیم کنترل پنل هاست، آن را جایگزین نمایید.

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟