مرکز آموزش

نحوه‌ی تغییر فایل پیشفرض ایندکس از طریق htaccess

  • default index page, .htaccess, .htaccess cpanel, تغییر فایل صفحه‌ اصلی وبسایت, تغییر فایل home سایت
  • 12

نحوه‌ی تغییر صفحه‌ی پیشفرض Index از طریق فایل .htaccess

سرور به صورت پیشفرض به دنبال فایل‌هایی با نام و پسوند خاص می‌گردد تا آن‌ها را به عنوان صفحه‌ی اول وبسایتتان در نظر بگیرد؛ به این صفحات اصطلاحاً Default Index Page گفته می‌شود. این فایل‌ها معمولاً دارای نام‌های index.php، index.html، index.htm و default.htm هستند. شما خود می‌توانید مشخص کنید که هاستتان کدام فایل را به عنوان فایل اصلی جهت نمایش در نظر بگیرد و حتی اولویت نمایش صفحه‌ی موسوم به Default Index Page با کدام فایل است. برای مثال دو فایل index.php و index.html در اکانت شما وجود دارد و شما ترجیح می‌دهید سرور فایل index.html را نمایش دهد. انجام این کار به کمک فایل .htaccess مقدور است. کافی است کدهای مربوط را در این فایل قرار دهید تا سرور اولویت‌بندی مدنظر شما را رعایت کند.

دو مورد از دلایل مهم تغییر فایل Index

 - قصد دارید وبسایتتان را برای مدتی محدود در حالت «در دست تعمیر» یا «در حال بروزرسانی» قرار دهید و صفحه‌ای را برای نمایش این مضمون در نظر گرفته‌اید؛ پس احتمالا نمی‌خواهید اطلاعات از طریق فایل Index اصلی وبسایت فراخوانی شود.

سرور هاست خود را عوض کرده‌اید و در هاست جدید نام فایل Index متفاوت است. برای مثال در سرور پیشینتان نام فایل مذکور Index.php بوده اما در هاست جدید نام فایل پیشفرض جهت نمایش صفحه‌ی اصلی وبسایت Index.html است. در این صورت ممکن است بسیاری از لینک‌های داخلی وبسایتتان تخریب شوند و این مورد در عملکرد وبسایتتان تاثیر بگذارد.

نحوه‌ی تغییر Default Index Page را از طریق htaccess

1- فایل .htaccess را یافته و آن را جهت ویرایش باز کنید.

در صورت عدم اطلاع از مسیر قرارگیری فایل .htaccess، این راهنما را مطالعه کنید.

2- حال فایلی که تمایل دارید آن را به عنوان Index Page قرار دهید را با قرار دادن کد زیر در ابتدای فایل .htaccess مشخص کنید. در این مثال ما تصمیم گرفیتم فایلی به نام home.html را به عنوان فایل page Index پیش‌فرض قرار دهیم:

#Alternate default index page
DirectoryIndex home.html

همچنین می‌توانید بیش از یک فایل را به عنوان فایل Index Page قرار دهید. به این ترتیب فایل‌ها از چپ به راست در تنظیمات اعمال شده خوانده می‌شوند. در این مثال فایل Index.htm، Index.html و Index.php را به لیست افزوده‌ایم. سرور ابتدا به دنبال فایل Index.htm می‌گردد. چنانچه چنین فایلی با این نام وجود نداشت، به دنبال Index.html گشته و در صورت عدم وجود مجدد، فایل‌های نام برده در فایل .htaccess را تا انتها جست‌وجو می‌کند:

#Alternate default index pages
DirectoryIndex Index.htm index.html index.php default.php first.php

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟