مرکز آموزش

کنترل نمایش و یا عدم نمایش محتوای پوشه از طریق فایل htaccess

  • disable directory browsing, disable directory index listings, .htaccess, جلوگیری از نمایش محتوای پوشه‌ها در هاست, کد .htaccess عدم نمایش محتوای دایرکتوری
  • 8

برخی مواقع به دلیل مسائل امنیتی و یا جلوگیری از سرقت محتوا توسط بازدیدکنندگان، تمایل دارید نمایش محتوای دایرکتوری‌های مختلف وبسایت خود را در هاست غیر فعال کنید. به نمایش محتوای پوشه‌ای از هاست با مراجعه مستقیم به آن Directory Index Listings یا Directory Browsing می‌گویند. برای مثال در پوشه‌ای از هاست خود مثال domain.com/theme یا domain.com/backup فایل‌ ZIP حاوی محتوای وبسایت و پوسته مورد استفاده دارید. در صورت بازدید مستقیم این مسیرها، مراجعه کننده می‌تواند محتوای ZIP قرار داده شده در این دو دایرکتوری را دانلود نماید. در این صورت هم امکان سرقت پوسته‌ی شما را به صورت رایگان دارد و هم از مسیر قرارگیری فایل‌ها، محتوای مورد استفاده و اطلاعات پایگاه داده اطلاع پیدا می‌کند و از طریق حفره‌های موجود می‌تواند به وبسایت نفوذ پیدا کند. در این شرایط پیشنهاد ما غیر فعال کردن Directory Index Listings می‌باشد.

نحوه فعالسازی نمایش محتوای دایرکتوری

با وجود موارد ذکر شده، در صورتی که قصد فعالسازی Directory Index Listings داشته باشید، موارد زیر را انجام دهید:

1- وارد فایل .htaccess شوید.

در صورت عدم اطلاع از محل قرار گیری فایل .htaccess، این مقاله را مطالعه فرمایید.

2- کد زیر را درون این فایل قرار دهید:

Options +Indexes

با قرار دادن کد فوق در فایل .htaccess تنها نام فایل‌ها نمایش داده می‌شود. چنانچه تمایل به نمایش نام فایل‌ها به همراه نمایش حجم و تاریخ آخرین ویرایش انجام شده بر روی آن‌ها دارید، کد زیر را درون فایل .htaccess قرار دهید:

IndexOptions +FancyIndexing
به دلیل مسائل امنیتی، فعال کردن Directory Index Listings پیشنهاد نمی‌شود. با این وجود با قرار دادن یکی از کدهای بالا این قابلیت فعال می‌شود و چنانچه این کد را در مسیر روت اکانت (Public_html) قرار دهید، نمایش محتوای پوشه برای تمامی دایرکتوری‌های قرار گرفته در آن مانند domain.com/directory1/directory2 نیز فعال می‌شود. چنانچه قصد دارید نمایش محتوای دایرکتوری تنها در مسیری خاص غیرفعال شود، فایل .htaccessای دیگر درون آن ایجاد نمایید و مطابق با مواردی که در ادامه ذکر می‌شود، کد لازم را درون آن قرار دهید.

 

نحوه غیر فعال کردن نمایش محتوای دایرکتوری

جهت جلوگیری از نمایش محتوای پوشه‌ای از هاست، موارد زیر را انجام دهید:

1- وارد فایل .htaccess شوید.

2- کد زیر را درون فایل .htaccess قرار دهید:

Options –Indexes

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟