مرکز آموزش

نحوه ایجاد و مدیریت اکانت FTP در cPanel

  • فایل, FTP, cpanel
  • 132

(File Transfer Protocol (FTP یکی از پروتکل های استاندارد شبکه است که برای انتقال اطلاعات بین دو کامپیوتر یا سرور مورد استفاده قرار می گیرد.با استفاده از این روش می توانید بدون مراجعه به cPanel و بارگذاری تک تک فایل ها و دایرکتوری ها یک برنامه FTP Client مانند: File Zilla یا Cute FTP بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. سپس با فرایند ساده Drag & Drop اطلاعات مورد نظر را تنها در یک مرحله منتقل کنید یا از سرور دریافت کنید.
همچنین با استفاده از این تکنولوژی می توانید دسترسی های مختلف برای اپراتورهای وبسایت خود ایجاد و ارائه کنید. بدین ترتیب هر فرد به جای دسترسی به کل اطلاعات تنها به بخش مورد نظر شما، دسترسی خواهد یافت.

در این مقاله نحوه ایجاد، مدیریت و حذف اکانت FTP را آموزش خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید...

1- پس از لاگین به cPanel، به بخش Files > FTP Accounts مراجعه کنید.
2- فیلدهای موجود در بخش Add FTP Account را مطابق با دستور العمل زیر پر کنید:

Login: نام کاربری مورد نظر را وارد کنید. توجه کنید به طور خودکار عبارت @domain.com به پایان نام کاربری انتخابی اضافه خواهد شد. بنابراین چنانچه نام انتخابی Hi1 باشد، نام کاربری برابر Hi1@domain.com خواهد بود.
Password: رمز عبور مورد نظر را در دو فیلد متوالی وارد کنید. (می توانید با استفاده از دکمه Password Generator، ایجاد رمز عبور را به cPanel واگذار کنید. تنها کافیست رمز عبور تولید شده را در جایی امن، نگهداری کنید.)
Directory: در این بخش مسیر مورد نظر جهت ارائه دسترسی به این اکانت را وارد کنید. (فرض کنید جهت اعمال تغییراتی در قالب نیاز است به برنامه نویس خود دسترسی دهید حال اینکه تمایل ندارید سایر بخش هاست در دسترس او باشد بنابراین در این فیلد تنها مسیری را معرفی می کنید قالب در آن بارگذاری شده است.)
Quota: این فیلد حجم ترافیک مورد نظر برای نقل و انتقال اطلاعات را به اکانت تخصیص می دهد. شما می توانید آن را Unlimited یا نامحدود در نظر بگیرید یا با درج مقدار، محدودیت ایجاد کنید.

3- در انتها، دکمه آبی رنگ انتهای فرم را اعمال کنید.
4- حال یک اکانت FTP با دسترسی ها و شرایط مورد نظر دارید. همواره می توانید از قسمت FTP Accounts، اکانت های FTP موجود را مشاهده و ضمن بررسی وضعیت آن از طریق دکمه های Change Password، Quota و Delete؛ به ترتیب اقدام به تغییر رمز عبور، تغییر حجم ترافیک و حذف اکانت کنید.

در هنگام حذف اکانت یک گزینه با عنوان Delete the User’s Home Directory مشاهده خواهید کرد. توجه فرمایید با فعال کردن این گزینه علاوه بر اکانت؛ دایرکتوری و مسیر متصل به آن نیز حذف خواهد شد! بنابراین تنها زمانی این گزینه را فعال کنید که با حذف فایل ها و اطلاعات موجود در آن مسیر، مشکلی نداشته باشید. در غیر اینصورت اکید توصیه می شود این گزینه را فعال نکنید!
لازم به ذکر است در هنگام ایجاد هاست، cPanel به طور خودکار یک اکانت FTP با دسترسی کامل بدون محدودیت ایجاد می کند که نام کاربری و رمز عبور آن دقیقا مشابه اطلاعات لاگین به cPanel می باشد. اطلاعات این اکانت در همین صفحه بخش Special FTP Accounts درج شده است.
(توصیه می کنیم جهت تامین امنیت، نظارت صحیح و تفکیک کار ها، به ازای هر فرد یک دسترسی FTP با نام و نشان ایشان ایجاد و دسترسی مورد نظر را ارائه کنید.)

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟