مرکز آموزش

نحوه بهینه سازی و تعمیر دیتابیس MySQL از طریق phpMyAdmin

  • دیتابیس, phpMyAdmin, بهینه سازی
  • 0

بهینه سازی دیتابیس MySQL
دیتابیس ها همواره قابلیت رشد و بزرگ شدن دارند، بویژه در وبسایت هایی که ترافیک بالا یا محتوا زیادی دارند. در چنین مواردی، بهینه سازی دیتابیس به بهبود عملکرد وبسایت کمک می کند. بنابراین ممکن است هر از چند گاهی نیاز شود این اقدام را انجام دهید:

1- به phpMyAdmin مراجعه و دیتابیس مورد نظر را از منو سمت چپ انتخاب کنید.
2- پس از انتخاب دیتابیس، لیست جداول در سمت راست صفحه نمایش داده می شود. جداول مورد نظر را با فعال کردن چکباکس آن ها، انتخاب کنید. (در صورتی که قصد دارید کل دیتابیس را بهینه سازی کنید، در انتهای صفحه گزینه Check All را برگزینید)
3- در انتهای صفحه دکمه کشویی With Selected را باز کرده و گزینه Optimize Table را انتخاب کنید.
4- با انتخاب Optimize Table، فرایند بهینه سازی شروع به کار می کند. منتظر بمانید تا پیام Successful را دریافت کنید.


تعمیر دیتابیس MySQL
دیتابیس ممکن است به هر دلیل دچار مشکل شود، در این صورت ممکن است با برخی خطاها در قسمت های مختلف وبسایت مواجه شوید که از وجود مشکل در دیتابیس حکایت می کند.
در این شرایط چند راه حل پیش روی شماست که به ترتیب اولویت به شرح زیر ذکر می شوند:

اول: تعمیر دیتابیس با استفاده از phpMyAdmin
این روش اشکالات جزیی و شناخته شده را یافته و خودکار اقدام به رفع مشکل می کند. پیشنهاد می شود با طی مراحل زیر، ابتدا این روش را امتحان کنید:

1- به phpMyAdmin مراجعه و دیتابیس مورد نظر را از منو سمت چپ انتخاب کنید.
2- پس از انتخاب دیتابیس، لیست جداول در سمت راست صفحه نمایش داده می شود. جداول مورد نظر را با فعال کردن چکباکس آن ها، انتخاب کنید. (در صورتی که قصد دارید کل دیتابیس را تعمیر کنید، در انتهای صفحه گزینه Check All را برگزینید)
3- در انتهای صفحه دکمه کشویی With Selected را باز کرده و گزینه Repair table را انتخاب کنید.
4- با انتخاب Repair table، فرایند تعمیر شروع به کار می کند. منتظر بمانید تا پیام Successful را دریافت کنید.

دوم: بازیابی آخرین Backup موجود از دیتابیس
استفاده از این روش بسیار قابل اطمینان است اما چنانچه در فاصله ایجاد بکاپ تا وقوع مشکل، دیتابیس بروز شده باشد، اطلاعات وارد شده در این فاصله حذف خواهند شد. با این حال می توانید با ایجاد بکاپ از جداول مورد نظر دیتابیس فعلی، پس از بازیابی؛ اطلاعات جدید را به صورت دستی با ابزار phpMyAdmin وارد دیتابیس کنید.

سوم: تعمیر دستی دیتابیس با کمک برنامه نویس
متاسفانه در برخی موارد آنقدر مشکل دیتابیس حاد است که حتی ایجاد بکاپ نیز ممکن است با خطا همراه باشد. در این صورت لازم است خود و برنامه نویس وبسایت دست به کار شوید و یکی یکی خطاهای دیتابیس را با ایجاد تغییر، رفع کنید.

اکیدا توصیه می شود تنها در صورتی اقدام به تغییر و تعمیر دستی دیتابیس کنید که از نتیجه کار اطمینان دارید. پیشنهاد می شود حتما با مشاوره برنامه نویس و فردی آشنا به وبسایت و دیتابیس این کار را انجام دهید. متخصصین HiSupport نیز در این راه همراه شما خواهند بود، کافیست با بخش پشتیبانی در میان بگذارید.

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟