مرکز آموزش

نحوه تغییر مسیر و تغییر نام پوشه مدیریت جوملا

  • جوملا, Joomla, تغییر صفحه لاگین جوملا, تغییر آدرس لاگین جوملا
  • 8

به طور معمول هنگام مراجعه به بخش مدیریت جوملا به آدرس http://yourdomain.com/administrator مراجعه می کنید. اما این مسیری است که در دسترس همه است. در حالیکه اصولا در فرایند ایمن سازی تا می توانیم باید سعی در مخفی سازی بخش های مهم وبسایت کنیم. بنابراین در این مقاله به دو روش جهت تغییر مسیر و نام پوشه مدیریت جوملا می پردازیم.

توصیه می کنیم این تغییر را بلافاصله بعد از نصب جوملا قبل از بارگذاری قالب، پلاگین و اطلاعات دیگر انجام دهید. در غیر اینصورت ممکن است برخی مسیرها دچار مشکل شوند.

 

روش اول: تغییر آدرس لاگین جوملا با استفاده از پلاگین

خوب راه ساده این است که از کامپوننت امنیتی jSecure استفاده کنید. این افزونه ضمن تامین امنیت وبسایت در بخش های دیگر، گزینه هایی دارد که تنها با وارد کردن نام دلخواه، شما را قادر به تغییر مسیر و نام پوشه administrator می کند.

 

روش دوم: تغییر آدرس لاگین جوملا به صورت دستی

درست است که کامپوننت ها و پلاگین ها کارها را بسیار ساده می کنند، اما بهتر است به جهت حفظ کیفیت، پایداری و امنیت وبسایت، به موقع، درست و بدون زیاده روی از آن ها استفاده کنیم. مثلا در این مورد خاص از آنجاییکه روشی نسبتا ساده و جایگزین وجود دارد می توانید بدون استفاده از کامپوننت با طی مراحل زیر مسیر و نام پوشه Administrator را تغییر دهید:

1- به مسیر نصب جوملا، پوشه administrator و سپس پوشه includes مراجعه و فایل define.php را جهت ویرایش باز کنید.

2- خط زیر را در آن پیدا کنید:

define('JPATH_ADMINISTRATOR', JPATH_ROOT . '/administrator');

3- حالا به جای administrator عبارت مورد نظر را وارد کنید. ما در اینجا عبارت hi56f76 را در نظر گرفتیم. بنابراین کد به شکل زیر باید تغییر یابد:

define('JPATH_ADMINISTRATOR', JPATH_ROOT . '/hi56f76');

4- فرایند بالا را اینبار برای فایل define.php موجود در مسیر اصلی جوملا پوشه includes تکرار کنید.

تفاوت این مرحله با مرحله قبل در این است که تغییر قبل در مسیر administrator انجام شد حال اینکه این تغییر در مسیر اصلی یا root جوملا انجام می شود. به عنوان مثال چنانچه نام کاربری هاست hisupport باشد تغییرات در دو مسیر زیر انجام می شوند:

/home/hisupport/public_html/administrator/includes/define.php
/home/hisupport/public_html/includes/define.php

5- حالا که نام جدید را به جوملا معرفی کردید کافیست نام پوشه administrator واقع در مسیر نصب جوملا را به نام دلخواه (در مثال ما: hi56f76) تغییر دهید.

کار تمام شد! حالا می توانید به جای administrator از نام جدید استفاده کنید. بر اساس مثال ما، آدرس جدید به شکل زیر تغییر می یابد:

http://your-domain.com/hi56f76

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟