مرکز آموزش

اجرای اسکریپت PHP توسط فایلی با پسوند غیر از .php

  • .htaccess, اجرای فایل php با پسوندی دیگر, run PHP scripts with a different file extension, run php in .html file, .htaccess cpanel
  • 6

گاهاً پیش می‌آید که می‌خواهید یک اسکریپت پی‌اچ‌پی اجرا کنید، حال آنکه تمایل دارید پسوند فایل عبارتی غیر از .php باشد یعنی اینکه قصد دارید فایل PHP را با استفاده از پسوندی دیگر اجرا کنید. برای مثال اسکریپتی برای مدیریت تصاویر ایجاد کرده‌اید و تمایل دارید این اسکریپت PHP دارای پسوند .jpg باشد و یا اینکه اسکریپتی برای اجرا یا مدیریت فایل‌های .mp3 ایجاد کرده‌اید که نام آن script.php است. حال آنکه می‌خواهید نام آن script.mp3 باشد. جهت انجام این امر یعنی تغییر پسوند فایل PHP و اجرای آن با استفاده از پسوندی دیگر، موارد زیر را انجام دهید:

1- وارد فایل .htaccess شوید.

در صورت عدم اطلاع از نحوه‌ی ایجاد یا محل قرارگیری این فایل، این مقاله را مطالعه فرمایید.

2- کد اول را برای اجرای فایل PHP با پسوند .jpg مطابق با مثال اول ذکر شده  و کد دوم را برای اجرای فایل PHP با پسوند .mp3 در فایل .htaccess قرار دهید.

AddType application/x-httpd-php .jpg
AddType application/x-httpd-php .mp3

به صورت مشابه می‌توانید پسوند مورد نظر را تغییر دهید. برای مثال قصد دارید فایل HTML شما همانند فایل PHP توسط سرور اجرا و ترجمه شود. در این صورت کد زیر را درون فایل .htaccess قرار دهید:

AddType application/x-httpd-php .html .htm

چنانچه Handler مورد استفاده CGI باشد، کد زیر را لازم است در فایل .htaccess قرار دهید:

AddHandler application/x-httpd-php .html .htm
توصیه میکنیم از پسوندهایی به عنوان جایگزین استفاده کنید که معروف نیستند. به عنوان مثال چنانچه در مثال ما از .mp3 یا .jpg به عنوان جایگزینی برای PHP استفاده کنید، اگر در مسیر مربوطه فایل‌های موزیک و تصویر با این پسوند وجود داشته باشند، کاربرد خود را از دست داده و غیر قابل اجرا در کاربری خود می‌شوند. به عنوان جایگزین می‌توانید به جای این نوع پسوند از پسوندهایی نظیر .music استفاده کنید و یا دایرکتوری مجزا ایجاد و اسکریپت PHP را به همراه فایل .htaccess در آن قرار دهید.

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟