مرکز آموزش

نحوه نصب و تمدید SSL رایگان و مدیریت انواع SSL در cPanel

  • نصب اس اس ال در سی پنل, حذف اس اس ال سیپنل, غیرفعالسازی SSL در cpanel, مدیریت اس اس ال در سیپنل, autossl cpanel, نصب Lets encrypt cpanel
  • 10

SSL و نصب آن بر روی وبسایت طی سال‌های اخیر اهمیت بسیاری پیدا کرده است. از عمده‌ترین دلایل افزایش تقاضا برای نصب SSL، بهبود رنک سئو وبسایت می‌باشد. گوگل اولین بار در تاریخ 6/8/2014 در خصوص نصب اس اس ال اعلام کرد که وبسایت‌های دارای SSL از مرتبه‌ی بهتری در رتبه بندی سئو قرار می‌گیرند. البته دلایل بسیار دیگر نیز وجود دارد که موجب می‌شود مدیران وبسایت‌های فروشگاهی و یا وبسایت‌هایی که با اطلاعات حساس مانند مشخصات ورود کاربران در وبسایت سروکار دارند، برای آسودگی خاطر کاربران و ضریب ایمنی بیشتر، SSLای معتبر بر روی وبسایتشان نصب کنند.

cPanel نیز به عنوان محبوب‌ترین و پرکاربردترین کنترل پنل مورد استفاده در صنعت میزبانی وبسایت، مثل همیشه از تکنولوژی روز عقب نمانده و با توجه به درخواست کاربران، علاوه بر ارائه SSL رایگان Let’s Encrypt، امکان مدیریت SSL رایگان و غیررایگان را از طریق پنل خود فراهم کرده است.

حال چنانچه تمایل به نصب SSL و یا مدیریت آن از طریق سی پنل دارید، توضیحات زیر را مطالعه فرمایید:

1- به بخش Security در cPanel مراجعه نمایید و بر روی SSL/TLS Status کلیک کنید.

پایین صفحه لیستی از دامنه‌های موجود به همراه وضعیت نصب SSL شامل نمایش فعال یا غیرفعال بودن SSL، نوع آن و همچنین تاریخ انقضای SSLهای فعال نمایش داده شده است.

2- جهت فعالسازی SSL رایگان، تیک گزینه‌ی موجود در کنار نام دامنه را زده و بر روی گزینه‌ی Run Auto SSL کلیک کنید.

3- برای غیرفعال کردن و درواقع جلوگیری از نصب (مجدد) SSL رایگان، تیک گزینه‌ی موجود در کنار نام دامنه را فعال کنید و سپس بر روی گزینه‌ی Exclude Domains from AutoSSL کلیک نمایید. این گونه SSL پس از تاریخ انقضا یا پیش از نصب، دیگر به صورت خودکار فعال و تمدید نخواهد شد.

4- به صورت بالعکس برای اینکه مطمئن شوید SSL پیش از تاریخ انقضا به صورت رایگان، مادام‌العمر و خودکار تمدید می‌شود، تیک گزینه‌ی کنار نام دامنه را زده و سپس بر روی دکمه‌ی Include Domains during AutoSSL کلیک نمایید.

در بسیاری از شرکت‌های هاستینگ، SSL رایگان بر روی دامنه و سرویس‌های میزبانی ارائه نمی‌شود، لذا امکان مدیریت SSL و انجام موارد فوق در آن‌ها مقدور نمی‌باشد. در واقع گزینه‌ای جهت فعال کردن تیک در کنار نام دامنه‌ها وجود ندارد. HiSupport به عنوان هاستینگی پیشرو در ارائه خدمات بروز و مورد نیاز کاربران، بر روی تمامی سرویس‌های میزبانی، SSL رایگان ارائه و امکان مدیریت آن را فراهم کرده است.


نحوه حذف انواع SSL در سی پنل

ممکن است برای شما نیز پیش بیاید که دامنه‌ای را از پیش به هاست اضافه و بر روی آن SSL نصب کرده باشید. حال قصد حذف اس اس ال نصب شده در سیپنل داشته اما از نحوه غیرفعال کردن SSL نصب شده بر روی cPanel اطلاع نداشته باشید. در این صورت کافی است به بخش Security > SSL/TLS مراجعه نمایید و سپس بر روی گزینه‌ی آخر یعنی Manage SSL sites کلیک کنید. حال در وسط صفحه زیر عبارت «Manage Installed SSL Websites»، لیست SSLهای نصب شده به شما نمایش داده می‌شود. به منظور حذف و غیرفعال کردن اس اس ال نصب شده بر روی گزینه‌ی Uninstall در مقابل آدرس دامنه کلیک نمایید تا SSL نصب شده حذف شود.

در صورت نیاز می‌توانید مطابق با بخش 1 و 2 دستورالعمل فوق، مجددا SSLای را بر روی آدرس‌های مورد نظرتان نصب کنید و یا مطابق با بخش 3، به صورت کلی از نصب خودکار SSL بر روی دامنه جلوگیری به عمل آورید.

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟