مرکز آموزش

نحوه نصب SSL و ارجاع از http به https در وردپرس

  • ریدایرکت http به https, ریدایرکت با htaccess, ریدایرکت 301 در وردپرس, فعال سازی ssl وردپرس, https در وردپرس
  • 31

آیا شما نیز می‌خواهید SSL بر روی وبسایت وردپرسی خود نصب کنید و سپس آدرس‌ها را از HTTP به HTTPS منتقل کنید؟ در این مقاله به صورت مختصر نحوه فعالسازی اس اس ال در وردپرس و انجام Redirect پروتکل از HTTP به HTTPS را شرح می‌دهیم.

 

SSL چیست و چرا باید آن را نصب کنیم؟

SSL بسیار مفید بوده و کاربردهای فراوانی دارد. برای آشنایی با SSL و مزیت‌های آن، مقاله‌های زیر را مطالعه نمایید:


در این دو مقاله سعی شده تا مفهومی کامل از SSL و HTTPS و فواید آن‌ها شرح داده شود. همچنین تفاوت‌های بین SSL رایگان و غیر رایگان (پولی) شرح داده شده است.

 

نصب SSL بر روی وردپرس

نصب SSL بر روی WordPress و در واقع بر روی دامنه‌ی وبسایت وردپرسی بسیار آسان است و طریقه انجام آن بسته به نوع SSL و پنل مورد استفاده متفاوت است.  در صورتی که تمایل به نصب SSL رایگان بر روی هاست لینوکسی و یا هاست وردپرسی خود دارید، به مقاله‌ی زیر مراجعه نمایید:

 

های‌ساپورت بر روی تمامی سرویس‌های میزبانی وب خود، SSL رایگان ارائه می‌دهد.

چنانچه دارای هاست لینوکسی هستید و تمایل به نصب و فعالسازی SSL پولی (غیررایگان) بر روی وبسایت خود دارید، به مقاله‌ی زیر مراجعه نمایید:

 

همچنین در صورتی که از هاست ویندوزی با پنل قدرتمند پلسک استفاده می‌کنید، جهت نصب SSL رایگان و یا پولی به مقاله‌ی زیر مراجعه نمایید:

 

در صورت سفارش SSL یا هاست از HiSupport، نصب و فعالسازی SSL توسط ما انجام خواهد شد و نیازی به مطالعه‌ی مقاله‌های فوق نیست.

 

فعالسازی HTTPS در وردپرس

حال که با SSL و HTTPS و مزیت‌های آن‌ها آشنا شدید و اس‌اس‌الی معتبر بر روی دامنه‌ی وردپرسی خود نصب کردید، وقت آن رسیده که نحوه ریدایرکت آدرس از HTTP به HTTPS را شرح دهیم. در واقع هدف اصلی ما در این مقاله این بود که به نحوه‌ی تغییر آدرس وبسایت وردپرسی از HTTP به HTTPS بپردازیم؛ زیرا مشکلات شایع کاربران بیشتر در این بخش رخ می‌دهد.

در صورتی که اس اس ال رایگان یا پولی بر روی وبسایت نصب شده است، جهت استفاده از نسخه‌ی HTTPS وبسایت ترجیحاً لازم است HTTPS را فعال و سپس URL آن را تغییر دهید. جهت فعالسازی HTTPS در وبسایت وردپرسی خود می‌توانید به یکی از روش‌های زیر عمل کنید:

 

روش اول: فعالسازی HTTPS از طریق داشبورد وردپرس

1- وارد پنل ادمین وردپرس شوید.

در صورتی که پسورد ورود به پنل مدیریتی وردپرس را فراموش کرده‌اید، به مقاله‌ی نحوه‌ی تغییر و بازیابی رمز عبور وردپرس مراجعه نمایید.

2- حال به بخش تنظیمات > همگانی مراجعه نمایید و در فیلد‌ روبروی عبارت‌های  نشانی وردپرس (URL) و نشانی سایت (URL)، آدرس وبسایت با استفاده از پروتکل HTTPS را وارد نمایید. برای مثال:

https://hisupport.net یا https://www.hisupport.net/

توجه فرمایید مسیر فوق در وبسایت‌های وردپرسی با پنل انگلیسی به صورت Settings » General می‌باشد و در صفحه‌ی مربوط به آن لازم است تغییرات را در فیلد مقابل دو عبارت WordPress Address و Site Address اعمال کنید.

 

روش دوم: فعالسازی HTTPS از طریق دیتابیس

1- وارد PHPMyAdmin شوید.

جهت انجام امر می‌توانید به مقاله‌ی نحوه‌ی ورود به PHPMyAdmin در هاست لینوکسی cPanel و یا نحوه‌ی دسترسی به PHPMyAdmin در هاست ویندوزی یا لینوکسی پلسک مراجعه نمایید.

2- پس از ورود به PHPMyAdmin از لیست کنار صفحه، دیتابیس مربوط به وبسایت وردپرسی خود را انتخاب نمایید.

3- حال جدول Options را یافته و بر روی آن کلیک کنید. معمولاً این جدول به نام wp_options و یا موارد مشابه است.

پس از انتخاب جدول فوق، لیست سطرهای درون جدول نمایان می‌شود. کافی است دو سطر مربوط به home و siteurl را در ابتدای سطرها یافته و آدرس ذکر شده مقابل آن‌ها را به آدرس وبسایت با پروتکل HTTPS تغییر دهید و سپس بر روی Go کلیک نمایید.

  

ارجاع آدرس از HTTP به HTTPS در وردپرس

در برخی مواقع با انجام موارد فوق، ریدایرکت به HTTPS نیز انجام خواهد شد و دیگر نیاز به انجام موارد بعدی است. اما در اکثر مواقع این اتفاق نمی‌افتد. در ادامه نحوه‌ی Redirect صفحات وبسایت وردپرسی از HTTP به HTTPS را شرح می‌دهیم:

روش اول

به صورت کلی برای ارجاع آدرس وبسایت خود از HTTP به HTTPS می‌توانید به مقاله‌ی زیر مراجعه نمایید:

ارجاع آدرس وبسایت از HTTP به HTTPS

در این مقاله، کدی عمومی برای انتقال صفحات وبسایت از HTTP به HTTPS قرار داده‌ایم که در بیش از نیمی از وبسایت‌های وردپرسی به درستی عمل می‌کند.

به دلیل وجود محتوای متعدد در پوسته و یا کدهای مربوط به پلاگین‌های مختلف، در برخی موارد کدهای فوق به درستی عمل نمی‌کند و در واقع صفحات وبسایت از HTTP به HTTPS تبدیل نمی‌شوند. در این صورت کدهای قرار داده شده را حذف نمایید و مطابق روش‌های زیر عمل نمایید.


روش دوم

1- وارد فایل .htaccess شوید.

2- کدهای زیر را درون فایل .htaccess قرار دهید:

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteCond %{SERVER_PORT} 80
RewriteRule ^(.*)$ https://www.yoursite.com/$1 [R,L]
</IfModule>

فراموش نکنید که آدرس وبسایت خود را به جای عبارت yoursite.com قرار دهید. در صورت تمایل می‌توانید عبارت www. را حذف نمایید.

کدهایی که در این مقاله قرار داده شده است برای انجام ریدایرکت 301 به HTTPS است. فرق این نوع Redirect با سایر ارجاعات این است که با اعمال Redirect 301، رنک سئو نه تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه به صورت چشمگیر موجب افزایش رتبه SEO وبسایت می‌شود.

 

روش سوم

در صورتی که کدهای فوق نیز به درستی عمل نکرد و آدرس‌های وبسایت به HTTPS منتقل نشد، آن‌ها را حذف کنید و دو خط زیر را مابین کدهای پیشفرض فایل .htaccess وردپرس قرار دهید:

RewriteCond %{HTTPS} !=on
RewriteRule ^ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

یعنی شکل نهایی این کدها به صورت زیر خواهد بود:

# BEGIN WordPress
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{HTTPS} !=on
RewriteRule ^ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
</IfModule>
# END WordPress

 
ارجاع صفحات وردپرس به HTTPS در Ngnix

در صورتی که از وبسرور Ngnix استفاده می‌کنید (در روی اکثر سرورها و هاست‌ها این وبسرور استفاده نمی‌شود)، برای ارجاع صفحات وبسایت از HTTP به HTTPS عبارت زیر را درون فایل .htaccess قرار دهید:

server {
listen 80;
server_name yoursite.com www.yoursite.com;
return 301 https://yoursite.com$request_uri;
}


فعالسازی HTTPS در داشبود (پنل ادمین)
همچنین جهت فعالسازی SSL و HTTPS بر روی داشبورد و پنل مدیریت وبسایت وردپرسی خود (اعم از پنل‌های مدیریت یک وبسایته و یا چند وبسایته)، عبارت زیر زیر را به فایل wp-config.php بیافزایید:

define('FORCE_SSL_ADMIN', true);

 

به همین سادگی!

در صورتی که هنوز موفق به فعالسازی SSL در وبسایت وردپرسی خود نشدید، انجام آن را به کارشناسان ما بسپارید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟