مرکز آموزش

نحوه ایجاد و مدیریت Backup در cPanel

  • بکاپ, cpanel, Full-Backup
  • 2

بکاپ یکی از مهمترین بخش های مدیریت یک وبسایت است به گونه ای که بدون وجود آن، امنیت وبسایت و اطلاعاتش همواره در خطر است. با استفاده از Backup و نگهداری از آن در مکان امن می توانید وبسایت خود را در برابر اشتباهات، حذف سهوی اطلاعات و ... ایمن کنید.

HiSupport نه تنها از تمامی سرویس های میزبانی وب اشتراکی، نمایندگی و ویژه، در سه سیکل روزانه، هفتگی و ماهانه به رایگان Backup تهیه می کند بلکه دسترسی انجام این کار را به شما کاربر ارجمند ارائه کرده است. شما می توانید در هر زمان از بخش های مختلف اکانت بکاپ تهیه کنید و حتی در برخی موارد خود اقدام به بازیابی اطلاعات کنید.


شما می توانید بکاپ را در دو حالت کامل و جزیی تهیه و مورد استفاده قرار دهید:

حالت اول: نحوه ایجاد Full-Backup در cPanel
Full-Backup نه تنها کلیه بخش های اکانت را تحت پوشش قرار می دهد بلکه تنظیمات ایجاد شده در اکانت را به طور کامل می شود. بنابراین چنانچه بخواهید وضعیت فعلی اکانت را در تمامی بخش ها بکاپ گرفته و ذخیره کنید لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

1- پس از لاگین به cPanel، به بخش Files > Backup مراجعه کنید.
2- در بخش Full Backup دکمه آبی رنگ Download a Full Website Backup را انتخاب کنید.
3- در بخش Backup Destination، مقدار Home Directory را انتخاب کنید.
4- در صورتی که قصد دارید گزارش ایجاد Backup به ایمیل شما ارسال شود، گزینه Email Address را فعال و آدرس مورد نظر را وارد کنید. با فعال سازی این گزینه گزارش کامل ایجاد بکاپ با جزییات به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
5- Generate Backup را انتخاب کنید و دقایقی منتظر بمانید.

بر اساس حجم اطلاعات و تعداد Addon و Sub Domain ها، زمان لازم برای اتمام فرایند بکاپ متغیر است.

6- فایل بکاپ به طور پیشفرض در مسیر اصلی اکانت شما واقع در home ذخیره می شود. بنابراین جهت دسترسی به آن، به File Manager مراجعه و اقدام به دانلود کنید.

حالت دوم: نحوه ایجاد بکاپ جزیی در cPanel

هر گاه از بکاپ جزیی صحبت می کنیم، منظور امکان ایجاد بکاپ جداگانه از بخش های اصلی اکانت چون دیتابیس، دایرکتوری Home و ایمیل است. تنها در این حالت است که می توانید از Backup تهیه شده استفاده و خود اقدام به بازیابی آن کنید.
جهت تهیه بکاپ جزیی مراحل زیر را دنبال کنید:

1- پس از لاگین به cPanel، به بخش Files > Backup مراجعه کنید.
2- در قسمت Partial Backups چهار امکان برای ایجاد بکاپ جزیی وجود دارد شما می توانید بنا بر نیاز خود بر روی نام دیتابیس مورد نظر، محتویات دایرکتوری Home و اطلاعات ایمیل ها کلید کنید. در اینصورت اطلاعات آن بخش به طور کامل و البته خودکار شروع به دانلود شدن می کنند.

بازیابی Backup
جهت بازیابی بکاپ ها می توانید از طریق دکمه های Choose File و سپس Upload مقابل هر بخش، فایل مربوطه را معرفی و بارگذاری کنید، بازیابی پس از اتمام فرایند آپلود، خودکار انجام خواهد شد.

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟