مرکز آموزش

نحوه رمز گذاری و ایجاد Password دایرکتوری در cPanel

  • Password Privacy, رمز نگاری, cpanel, امنیت
  • 5

در این مقاله چگونگی محافظت از اطلاعات دایکرتوری با استفاده از رمز عبور را تشریح می کنیم. با استفاده از Password Privacy دسترسی کاربران به دایرکتوری، پوشه یا مسیر مورد نظر قطع شده و تنها با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به آن اطلاعات وجود دارد.

تصور کنید بر روی وبسایت خود سیستم مدیریت محتوا نصب کرده اید. حال می خواهید جهت محکم کاری لاگین به پنل وردپرس، جوملا و ... را دو مرحله ای کنید. شما می توانید دایرکتوری بخش ادمین را رمزگذاری کنید. یا شاید در حال طراحی وبسایت هستید اما موقتا دسترسی عمومی را قطع می کنید تا طراحی وبسایت به اتمام رسد. بنابراین برای مسیر Public_html یا مسیر متصل به وبسایت رمز عبور تعیین می کنید تا از دسترس عموم خارج باشد. البته مثال ها فراوان هستند!


در هر حال، بیایید در ادامه با مراحل انجام کار، آشنا شویم:

1- پس از لاگین به cPanel به بخش Files > Directory Privacy مراجعه کنید.
2- در صفحه جدید یک نمودار درختی از مسیرهای اصلی اکانت مشاهده خواهید کرد. چنانه بخواهید بر روی همان دایرکتوری و اطلاعات زیر مجموعه رمز عبور ایجاد کنید لازم است بر روی نام دایرکتوری کلیک کنید. در غیر اینصورت بر روی آیکون ، کنار آن کلیک کنید تا مسیر های زیر مجموع باز شده و به مسیر مورد نظر دست پیدا کنید.
3- در نهایت پس از یافتن دایرکتوری یا مسیر مورد نظر بر روی نام آن کلیک کنید.
4- گزینه Password protect this directory را، فعال و سپس در فیلد زیر آن یک نام برای فرم لاگین انتخاب کنید.
5- حال دکمه آبی رنگ Save را برای فعال سازی رمزگذاری اعمال کنید.

تا این مرحله دسترسی عمومی به مسیر یا دایرکتوری مورد نظر غیر فعال و فرم لاگین، فعال شده است. حال لازم است نام کاربری و رمز عبور تعیین کنیم. پس به ادامه کار می پردازیم:

6- در بخش Create User نام کاربری و رمز عبور دلخواه را وارد کنید. (می توانید ایجاد رمز عبور را به Password Generator واگذار کنید. کافیست پس از تولید رمز عبور، ضمن ذخیره آن در مکانی امن، گزینه I have copied this password in a safe place را فعال و Use Password را برگزینید!)
7- دکمه Save را اعمال کنید. خواهید دید نام کاربری به لیست Authorized Users در انتهای صفحه اضافه خواهد شد. شما می توانید بی نهایت کاربر برای دسترسی به این دایرکتوری با اطلاعات لاگین متفاوت به همین شیوه ایجاد کنید یا در صورت تمایل با استفاده از دکمه Delete حذف کنید.

در لیست درختی ذکر شده در مرحله 2، دایرکتوری یا مسیرهای رمز گذاری شده از یک آیکون برخوردار خواهند شد.
در صورت نیاز به غیر فعال کردن این محدودیت، کافیست گزینه Password protect this directory را در ابتدای صفحه غیر فعال و بر روی دکمه Save در همان بخش کلیک کنید. (نیازی به حذف کاربران ایجاد شده نیست!)

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟