مرکز آموزش

نحوه ایجاد و مدیریت پکیج در WHM

  • نمایندگی لینوکس, پکیج
  • 2

اولین قدم در ایجاد و مدیریت اکانت هاستینگ در WHM، ایجاد پکیج است. با استفاده از پکیج نه تنها دسترسی های مورد نظر به هر اکانت تعیین می شود بلکه منابعی چون فضا، ترافیک و ظرفیت ها، تعداد و محدودیت های هر بخش قابل انتخاب و سفارشی سازیست. به عنوان مثال در فروش خود 3 پکیج یا Plan طراحی کردید که هر یک منابع خاص خود را دارند بنابراین لازم است 3 پکیج با نام مورد نظر ایجاد کنید.

در این مقاله به چگونگی ایجاد و مدیریت پکیج در WHM می پردازیم.

ایجاد پکیج در WHM
1- پس از لاگین به WHM، به منو Packages مراجعه و سپس Add a Package را انتخاب کنید.
2- نام مورد نظر را در فیلد Package Name وارد کنید.
3- در بخش Resources شما می توانید با مقدار دهی هر یک از فیلدها؛ منابع، ظرفیت ها و تعداد مورد نظر در مورد هر گزینه را تعیین یا حتی برخی از آن ها را با توجه به امکانات نمایندگی، نامحدود در نظر بگیرید.

Disk Quota: حجم فضای مورد نظر را به واحد مگابایت در این فیلد وارد کنید.
Monthly Bandwidth: حجم ترافیکی که کاربر می تواند ماهیانه به واحد مگابایت از آن استفاده کند.
Max Options: در این بخش می توانید حداکثر تعداد قابل استفاده یا ایجاد در دیتابیس، دامنه ها، چون: Addon, Park, Sub Domain، ایمیل و FTP را برای کاربر تعیین کنید.
Maximum Hourly Email by Domain Relayed: در این بخش می توانید حداکثر تعداد ایمیل که کاربر می تواند در هر یک ساعت ارسال کند، تعیین کنید.
Maximum percentage of failed or deferred messages a domain may send per hour: در این فیلد حداکثر تعداد ایمیل های ناموفق از مجموع کل در نظر گرفته شده در بخش قبل را به واحد درصد، وارد کنید.

4- در بخش Settings > Options، چکباکس گزینه های مورد نظر را در صورت نیاز فعال کنید.

Dedicated IP: تنها در صورتی از این گزینه استفاده کنید که IP اختصاصی و آزاد در نمایندگی یا سرور خود در اختیار دارید و قصد دارید در هنگام ایجاد اکانت، یک IP اختصاصی از لیست به طور خودکار توسط WHM انتخاب شده و به اکانت کاربر اختصاص یابد.

در صورت فعال سازی، این گزینه غیر قابل لغو یا تغییر پس از ایجاد پکیج خواهد بود. بنابراین در صورت نیاز به غیر فعال کردن آن، لازم است پکیج جدید ایجاد کنید!

Shell Access: با فعال سازی این گزینه دسترسی SSH و خط فرمان به اکانت تعلق می گیرد که البته به دلایل امنیتی توصیه نمی شود. ضمن اینکه HiSupport نیز به همین دلیل، این قابلیت را در پکیج های نمایندگی ارائه نمی کند.
CGI Access: در صورت فعال سازی این گزینه، یک دایرکتوری یا پوشه در Public_html اکانت ایجاد شده و کاربر می تواند در آن اقدام به اجرای فایل های اختصاصی مبتنی بر Perl یا Python کند.
Digest Authentication at account creation: این گزینه در هنگام استفاده از وب دیسک یا به عبارتی درایو مبتنی بر وب که در My Computer سیستم کاربران قابل ایجاد خواهد بود، مطرح شده و تنها در صورتی نیاز به فعال سازی است که سیستم عامل مورد استفاده کاربران یکی از موارد Vista, 7 یا 8 باشد و سرور از SSL معتبر استفاده نکرده باشد. (با توجه به تجهیز سرورهای نمایندگی HiSupport به SSL معتبر، نیازی به فعال سازی این گزینه نیست!)

5-
در بخش cPanel Theme نام قالب یا رابط گرافیکی مورد استفاده در پنل کاربران را تعیین کنید. پیشنهاد می شود Paper_Lantern، قالب زیبا و کاربردی cPanel را انتخاب کنید.
6- در بخش Features List، آن لیست ویژگی را که قبلا ایجاد کردید انتخاب کنید. (در حالت پیشفرض می توانید Default را انتخاب کنید.)

Features List در واقع آیکون ها یا امکاناتی را که تمایل دارید در cPanel کاربران نمایش داده شود، مشخص می کند. شما می توانید با استفاده از راهنمای نحوه ایجاد Feature List، اقدام به مدیریت این بخش کنید.

7- در بخش Local، می توانید زیبان انگلیسی مورد استفاده cPanel را به دیگر زبان های موجود تغییر دهید.
8- با انتخاب دکمه Add، یک پکیج با نام و تنظیماتی که انجام دادید، ایجاد می شود.

نام پکیج با تلفیقی از نام کاربری نمایندگی و نام انتخابی در این بخش ایجاد می شود. به عنوان مثال چنانچه نام کاربری نمایندگی شما reseller باشد و نام انتخابی در این بخش PlanA، در این صورت نام پکیج reseller_PlanA خواهد شد.

ویرایش پکیج در WHM
به منظور ویرایش پکیج های موجود در WHM، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- به منو Packages > Edit a Package در WHM مراجعه کنید.
2- پکیج مورد نظر را از لیست انتخاب و بر روی آن کلیک کنید.
3- حال می توانید مجددا تنظیمات و مقادیر مورد نظر را در پکیج ویرایش کنید. هر جا که اشتباه کردید می توانید با انتخاب دکمه Reset، موارد را به آخرین تغییر Save شده برگردانید.
4- پس از اتمام کار، تغییرات را با انتخاب دکمه Save Changes، اعمال کنید.

حذف پکیج در WHM
به منظور حذف پکیج های موجود در WHM، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- به منو Packages > Delete a Package در WHM مراجعه کنید.
2- پکیج مورد نظر را از لیست انتخاب و سپس دکمه Delete را اعمال کنید.

تنها در صورتی اقدام به حذف پکیج کنید که اطمینان دارید این پکیج در حال حاضر به هیچ یک از اکانت های زیر مجموعه متصل نیست و دیگر نیازی به آن ندارید.

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟