مرکز آموزش

مسدود کردن IP از طریق فایل htaccess

  • deny visitors by ip address, block ip via htaccess, مسدودسازی IP از طریق htaccess, مسدود کردن آی پی با اچ تی اکسس, .htaccess
  • 10

دلایل نیاز به ایجاد محدودیت برای IP

گاهاً پیش می‌آید که به دلیلی قصد مسدودسازی آی‌پی مراجعه کننده‌ای دارید. این مورد می‌تواند به دلایل مختلف از جمله ایجاد حمله از سمت آن IP، عدم تمایل به دسترسی به وبسایت یا اپلیکیشن از طریق IP مورد نظر به دلایل امنیتی یا شخصی و یا ... باشد. جالب اینجاست که می‌توانید دسترسی IP مورد نظر را تنها به بخشی از وبسایت مسدود کنید. مثلا تنها دسترسی به بخش مدیریت را مسدود سازید.

 

ایجاد محدودیت و بلاک کردن یک یا چند IP خاص

1- وارد فایل .htaccess شوید.

چنانچه از مسیر فایل .htaccess در هاست خود اطلاع ندارید و یا وبسایت شما دارای فایل .htaccess نبوده و قصد ایجاد آن را دارید، این مقاله را مطالعه فرمایید.

2- کدهای زیر را درون فایل .htaccess قرار دهید:

order allow,deny
deny from 1.2.3.4
deny from 5.6.7.8
allow from all

در مثال فوق دو آدرس IP مسدود شدند. همانگونه که می‌دانید به جای عبارت «1.2.3.4» و «5.6.7.8» لازم است آدرس IP مورد نظر را وارد فرمایید.

 

ایجاد محدودیت برای یک Range IP

عمدتاً مسدودسازی یک رنج آی‌پی از جانب مدیر وبسایت زمانی اتفاق می‌افتد که از طریق آن IPها حمله به سمت سرور انجام شده و یا فعالیت مشکوکی از جانب آن‌ها صورت گرفته شده باشد. جهت ایجاد محدودیت برای یک Range IP موارد زیر را انجام دهید:

1- وارد فایل .htaccess شوید.

2- کد زیر را درون آن قرار دهید:

order allow,deny
deny from 1.2.3
allow from all

در مقابل فوق چهارمین بخش IP ذکر نشده است. همانطور که می‌دانید IPها از چهار بخش تشکیل شده‌اند. در این مثال تمامی IPهایی که شامل بخش چهارم هستند، مسدود شده‌اند. برای مثال تمامی IPها از 1.2.3.1 تا 1.2.3.255 در دسترسی به وبسایت با محدودیت مواجه می‌شوند.

 

مسدود کردن تمامی IPها و مراجعه کنندگان به جز خودم!

جهت مسدود کردن تمامی بازدیدکنندگان به جز یک یا چند IP که ممکن است IP شما باشد، موارد زیر را انجام دهید:

1- وارد فایل .htaccess شوید.

2- کد زیر را درون این فایل قرار دهید:

order allow,deny
allow from 1.2.3.4
deny from all

با انجام مورد فوق، تمامی بازدیدکنندگان به جز آی‌پی 1.2.3.4 مسدود می‌شوند و تنها این آی‌پی امکان دسترسی به وبسایت یا اپلیکیشن را خواهد داشت. جهت اضافه کردن آی‌پی‌های بیشتر می‌تواند هر تعداد IP مد نظرتان است را مانند عبارت وسطی به کد فوق اضافه کنید. برای مثال در صورت تمایل می‌توانید تعداد 100 عدد IP با افزودن عبارت «allow from x.x.x.x» به لیست فوق اضافه کنید و امکان دسترسی را برای آن‌ها فراهم کنید.

بازدیدکنندگانی که آدرس آی‌پیشان در لیست فوق وجود ندارد، با خطای 403 مواجه خواهند شد. صفحه‌ی نمایشی و متن این خطا و همچنین خطاهای مشابه را می‌توانید مطابق با این راهنما تغییر دهید.

 

مسدودسازی IP از طریق cPanel

چنانچه از پنل مدیریتی قدرتمند و محبوب cPanel استفاده می‌کنید، به راحتی می‌توانید IPهای مورد نظر را اعم از تکی و یا Range IP از طریق رابط کاربری آن مسدود کنید. نحوه‌ی مسدودسازی IP از طریق cPanel در این مقاله شرح داده شده است.

تمامی سرورهای لینوکسی های‌ساپورت دارای پنل مدیریتی cPanel هستند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟