مرکز آموزش

Javascript چیست؟

  • جاوا اسکریپت چیست؟, کاربرد جاوااسکریپت, آموزش جاوا اسکریپت, Javascript چیست؟, جاوااسکریپت چیست, سئو و جاوااسکریپت, تاثیر جاوا اسکریپت بر SEO
  • 3

HTML کم و کاستی‌های زیادی دارد و تنها با استفاده از آن نمی‌توان وبسایتی با قابلیت‌های زیاد طراحی کرد. به عنوان مثال، آنقدر هوشمند نیست که بتواند مسائل ریاضی را حل کند یا اینکه تشخیص دهد که کاربری فرمی را به اشتباه پر کرده‌است و حتی قابلیت آن را ندارد که توجه بازدید کننده را با جلوه‌های ویژه به طور خاصی به وبسایت جلب کند. در واقع HTML به کاربران امکان خواندن متن، مشاهده‌ی تصاویر و فیلم می‌دهد. به منظور حرفه‌ای و هوشمند کردن وبسایت به طریقی که توانایی برقراری ارتباطی مناسب با بازدیدکنندگان را داشته باشد لازم است بکارگیری کدهای جاوا اسکریپت را در دستور کار قرار داد.

جاوا اسکریپت چیست؟

برخلاف HTML که زبان نشانه‌گذاریست، جاوا اسکریپت زبان برنامه‌نویسی می‌باشد. پس از اینکه یک زبان نشانه‌گذاری مواردی را به عنوان ساختار و ظاهر تعریف کرد، لازم است که یک زبان برنامه نویسی اقداماتی را برای انجام عملیات مورد نظر بر روی آن تعریف کند.

به دلیل وجود کدهای بسیار که رفتارهای گوناگونی را در وبسایت اعمال کرده و با توجه به اینکه ترکیب این کدها، قابلیت‌های جدیدی را به وبسایت اضافه می‌کنند، یاد گرفتن هرگونه زبان برنامه نویسی بسیار سخت تر از یادگیری زبان نشانه‌گذاری است چرا که چیزی فراتر از نیاز معمول شما در دنیای زبان‌های برنامه نویسی وجود دارد.

نکته: برای اینکه بتوانید از زبان نشانه‌گذاری استفاده کنید باید تسلط کاملی بر روی آن زبان داشته باشید. با یادگیری بخشی از این زبان بدون دانستن معنای دیگر بخش‌های آن نمی‌توانید تمام صفحات وبسایت خود را به درستی نشانه‌گذاری کنید. اما دانستن تنها برخی از بخش‌های زبان برنامه نویسی به کار شما صدمه‌ای وارد نمی‌کند و با کمک آن‌ها می‌توانید به آن بخش مورد نیاز خود دست یابید.

با اینکه کدهای جاوا اسکریپت پیچیده تر از کدهای HTML هستند ولی اگر همان قدر زمانی را که به یادگیری کدهای HTML و درست به کار بردن آن‌ها اختصاص می‌دهید را به اعمال صحیح کدهای جاوا اسکریپت اختصاص دهید، خیلی سریع تر و بدون اتلاف وقت به مقصود خود می‌رسید.

 

مقایسه‌ی جاوا اسکریپت با دیگر زبان‌های برنامه نویسی

یادگیری جاوا اسکریپت نسبت به دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی، در شرایطی که از پیش با زبان تحوت وب دیگر و یا ... آشنایی دارید، بسیار راحت‌تر می‌باشد. همیشه یادگیری اولین زبان برنامه نویسی سخت‌ترین کار بوده‌است ولی به محض یادگیری یکی از آن‌ها دیگر لازم نیست قوائد اصلی دیگر زبان‌ها را یاد بگیرید، بلکه تنها با دانستن اینکه از این قوائد در کجا و به چه نحوی استفاده کنید به شما کمک می‌کند.

 

تفاوت بین سبک (Style) زبان‌های برنامه نویسی

زبان‌های برنامه نویسی سبک‌های متفاوتی دارند ولی اگر سبک زبانی که شما از پیش آن را فرا گرفته‌اید با سبک جاوا اسکریپت مشابه باشد دیگر جای نگرانی وجود ندارد چرا که در این صورت یادگیری جاوا اسکریپت بسیار آسان می‌شود.

جاوا اسکریپت از دو سبک پشتیبانی می‌کند: رویه‌ای (Procedural) و شی‌گرا (Object Oriented).

اگر با هرکدامیک از این دو سبک آشننایی داشته باشید خیلی راحت می‌توانید جاوا اسکریپت را طبق آن‌ها بنویسید.

 

تفاوت بین مرورگرها و تآثیرات آن‌ها بر روی جاوا اسکریپت

یکی از دلایلی که یادگیری جاوا اسکریپت را نسبت به دیگر زبان‌های برنامه نویسی سخت تر می‌کند این است که هر کدام از مرورگرها، کدهای جاوا اسکریپت را به روش‌های متفاوتی ترجمه می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که برای به کار بردن کدهای جاوا اسکریپت در مقایسه با دیگر زبان‌های برنامه نویسی به چگونگی نمایش دادن این کدها توسط مرورگرها توجه بیشتری شود.

 

تفاوت جاوا اسکریپت و جاوا

جاوا اسکریپت و جاوا دو زبان متفاوت برنامه نویسی برای کامپیوتر هستند و هردو در سال 1995 میلادی توسعه یافتند.

جاوا یک زبان برنامه نویسی شیء گرا میباشد که به صورت مستقل در کامپیوتر قابل اجراست. جاوا زبانی معتبر و تطبیق پذیراست که برای توسعه دادن برنامه‌های اندروید، سیستم‌های شرکتی که حجم زیادی از داده‌ را جابجا می‌کنند و برای اشیائی که توسط اینترنت کنترل می‌شوند قابل استفاده است.

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی بر پایه‌ی متن است که به عنوان بخشی از اپلیکیشن‌های بر پایه‌ی وب به کار می‌رود. زمانی که این زبان برای اولین بار توسعه داده شد، به نظر می‌رسید که برای تکمیل جاوا در نطر گرفته شده است اما این زبان بر پایه‌ی خود ایستاد و در کنار HTML و CSS به عنوان سومین ستون توسعه دهنده‌ی وب در نظر گرفته شد. برخلاف اپلیکیشن‌های جاوا که برای به نمایش درآمدن نیاز به ترجمه و کامپایل شدن (Compile) دارند، جاوا اسکریپت زبانی ساده و ترجمه شده می‌باشد که برای ترکیب شدن با HTML طراحی شده است و به راحتی توسط مرورگر اجرا می‌شود. اکثر مرورگرها، جاوا اسکریپت را پشتیبانی می‌کنند و در عین حال قابلیت غیرفعال کردن آن را نیز فراهم آورده‌اند.

 

استفاده از جاوا اسکریپت

یکی از برترین مزیت‌های جاوا اسکریپت این است که شما نیازی به یادگیری روش نوشتن آن ندارید چرا که تعداد زیادی از کدهای آن از پیش نوشته شده‌ و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته‌اند. تنها چیزی که باید بدانید این است که این کدها را در جایگاهی مناسب در بین کدهای وبسایت خود قرار دهید. تنها ابزاری که برای نوشتن این کدها نیاز دارید ویرایشگر متنی ساده‌ای مانند Notepad است که در تمام ویندوزها موجود می‌باشد.

 

نوشتن کدهای جاوا اسکریپت

برای نوشتن کدهای جاوا اسکریپت نیاز به نرم افزاری خاص ندارید. با استفاده از Notepad یا همان Notepad++ می‌توانید کدنویسی کنید. البته می‌توانید برای سهولت کار از نرم‌افزار قدرتمند Bracket نیز استفاده نمایید. به 2 روش می‌توانید کدهای جاوا اسکریپت را در فایل X)HTML) خود اعمال کنید:

1- کدهای جاوا اسکریپت را بین تگ‌های بسته و باز <script> در بخش <head> یا <body> قرار دهید. مانند مثال زیر:

<html>
<head>
<script type="text/javascript">
کدهای جاوا اسکریپت در این ناحیه قرار می‌گیرند...
</script>
</head>
<body>
متن اصلی
</body>
</html>

2-      فایلی مجزا از فایل HTML خود با پسوند .js بسازید و کدهای جاوا اسکریپت خود را در آن بنویسید. نکته‌ی قابل توجه این است که باید در فایل HTML آدرس یا لینک فایل جاوا اسکریپت نوشته شود تا فایل HTML را به جاوا اسکریپت وصل کرده و کدهای html از قوانین جاوا اسکریپت پیروی کنند. مانند مثال زیر:

<html>
<head>
<script type="text/javascript" src="example.js">
</script>
</head>
<body>
متن اصلی
</body>
</html>

در نمونه کد بالا، بخش "src=”example.js مسیر فایل جاوا اسکریپت را معرفی می‌کند که نوشتن آن در این روش الزامیست.

برای آشنایی بیشتر با کدهای جاوا اسکریپت و تست نمودن آن‌ها ما وبسایت W3Schools را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


تاثیر جاوا اسکریپت بر سئوی سایت

این امری بسیار مهم است که بازدیدکنندگان وبسایت بتوانند با مطالب و محتوایی که ما برای آن‌ها فراهم آورده‌ایم به راحتی ارتباط برقرار کنند. این ارتباط برقرار کردن است که رنک سئوی وبسایت ما را در گوگل بالا می‌برد.

جاوا اسکریپت می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌هایی باشد که می‌توان در توسعه دادن وبسایت از آن استفاده کرد.

اولین موردی که در استفاده از زبان جاوا اسکریپت باید به آن توجه کرد این است که گوگل باید قادر به بررسی کدهای استفاده شده‌ در وبسایت باشد. پس اگر وبسایت شما JavaScript را مسدود کرده باشد در این صورت سیستم ایندکس کردن (Indexing) گوگل قادر به بررسی آن صفحه از وبسایت نخواهد بود. همچنین اگر سرویس میزبان وب شما امکانات پشتیبانی از جاوا اسکریپت را نداشته باشد، این مسئله نیز باعث بروز مشکل می‌شود.

اما باید در نظر داشت که کاربرد آن نیز معایبی دارد. از جمله اینکه زمان بارگذاری وبسایت را بالا می‌برد و این امر در سئوی سایت تأثیر بالایی دارد. با انتشار HTML5 و همچنین CSS3 بسیاری از تغییراتی را که توسط جاوا اسکریپت می‌توان انجام به این دو ابزار (HTML5 و CSS3) محول شد. هرچقدر بجای جاوا اسکریپت از تکنیک‌های سی‌اس‌اس استفاده شود هم حجم کدهای استفاده شده دروبسایت کمتر می‌شود و هم زمان بارگذاری وبسایت پایین‌تر می‌آید و این امر بر SEO سایت تأثیر زیادی دارد.

با این وجود گاهی اوقات لازم است که از کدهای جاوا اسکریپت در برخی از بخش‌های وبسایت استفاده کنیم. پس در این زمان بهتر است که از خودِ کدهای جاوا اسکریپت استفاده کنید و نه کتابخانه‌های آن. منظور از کتابخانه‌های جاوا اسکریپت درواقع زبان‌های jQuery (که حدود 60% از وبسایت‌های جهان از آن استفاده می‌کنند)، Mootools، Bootstrap و ... هستند. با این که استفاده از این زبان‌ها کار برنامه‌نویسان را آسان‌تر می‌کند ولی حجم صفحه‌ی وبسایت را نیز بالا می‌برند. لازم است درمورد زبان jQuery این موضوع را بیان کنیم که این قابلیت را دارد که 40 – 50 خط کد جاوااسکریپت را در 3 – 4 خط خلاصه کند ولی موضوع اصلی این است که پشت این 3 – 4 خط کد، حدود 20000 – 30000 خط کد جاوااسکریپت وجود دارد. پس در نتیجه لازم است درصورت لزوم استفاده از جاوا اسکریپت، از خودِ این زبان استفاده کنیم.

اما باز با این شرایط گاهی اوقات نیز نیاز داریم که از کتابخانه‌های جاوااسکریپت استفاده کنیم؛ پس بهتر است در این شرایط به منظور اینکلود کردن (Include) آن به صفحه از نسخه‎‌ی فشرده (Compressed) استفاده شود.

پس نتیجه این است که در صورت استفاده‌ی صحیح از زبان جاوا اسکریپت می‌توان وبسایت خود را به استانداردهای گوگل رساند و باعث بالا بردن رنک وبسایت شد.


هدف جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت به صفحه‌های وبسایت این قابلیت را می‌دهد که بازدید کنندگان برای رسیدن به خواسته‌ی خود نیازی به صبر کردن برای باز شدن صفحه‌ای جدید نداشته باشند. با ایجاد انیمیشن در صفحه‌های وبسایت می‌توان توجه کاربران را به بخشی خاص از آن صفحه جلب کرد و به این طریق استفاده از وبسایت را راحت‌تر نمود. این گونه است که جاوا اسکریپت در کاربرپسند کردن وبسایت به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند.

یکی دیگر از قابلیت‌های جاوا اسکریپت این است که امکان باز شدن تصاویر، اسکریپت‌های درون وب و... را بدون بارگذاری مجدد صفحه‌ای جدید از وبسایت فراهم می‌کند. همچنین می‌تواند درخواست‌ها را به سمت سرور بازگرداند و پاسخ‎‌هایی را که از سمت سرور ارسال می‌شود بدون بارگذاری مجدد صفحه‌ی وبسایت مدیریت کند.

با اینکه استفاده از جاوا اسکریپت، وبسایت شما را جذاب‌تر و کاربر پسندتر می‌کند، باید توجه داشت که ممکن است برخی افراد در مرورگرهای خود جاوا اسکریپت را در حالت فعال نداشته باشند پس لازم است وبسایت خود را به طریقی طراحی کنید که در صورت عدم دیده شدن قابلیت‌هایی که جاوا اسکریپت به وبسایت اضافه می‌کند، وبسایت به اندازه‌ی کافی زیبا و جذاب باشد. این کار را با استفاده از کدهای HTML و CSS می‌توان انجام داد.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به HiSupport است.
کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به وبسایت HiSupport بلامانع است.


آیا این آموزش به شما کمک کرد؟